Dimarts 17 de Setembre de 2019
Muntanyes

Els primers hàbits

Si un dels nostres objectius és que els nens i nenes siguin individus més autònoms i formin part activa de l’entorn, cal ajudar-los a tenir cobertes les primeres necessitats. Des de l’Escola Bressol donem una importància cabdal a una bona higiene i a una bona alimentació. Per això, treballem uns hàbits o rutines que ajuden els infants a adquirir un ordre i una seguretat que els permetran anar creixent i assumir petites responsabilitats.

ADAPTACIÓ I ENTORN

Anomenem adaptació al període de temps en el qual el nen/nena comença a venir a l’Escola Bressol.

Representa un esforç de tots plegats (nens-pares-educadors), però qui ho viu més intensament és el nen/nena. Els adults hem de fer possible que aquesta adaptació sigui curta, suau i agradable.

L’adaptació serà un període en què paulatinament s’incorporarà l’infant en companyia d’una referència familiar pròxima (pare, mare, avis, etc.).

L’Escola Bressol considera l’espai físic un punt molt important pel que fa al desenvolupament de l’infant, tant a l’aula, al lavabo o al pati, ja que els infants tenen la necessitat de moure’s de manera oberta i amb total llibertat, sense que cap barrera arquitectònica els prohibeixi potenciar aquest aspecte. Cal tenir en compte que en l’edat d’1 a 3 anys es troben fascinants per descobrir el seu entorn natural, i per aquest motiu, cal que l’Escola Bressol ho afavoreixi d’una forma planera i fàcil, perquè l’infant pugui assimilar tota la informació sense cap problema o dificultat.

A l’espai interior de les classes hi haurà tota mena de materials als quals el/la nen/a hi tindrà total accés.

L’espai exterior,  segur, hermèticament tancat i amb bon accés, serà condicionat amb mobiliari agradable i adaptat a l’edat dels infants.

LA HIGIENE I LA SALUT

Que els nens vagin interioritzant uns hàbits d’higiene o que el fet de sentir-se nets sigui una sensació positiva forma part dels objectius de l’Escola Bressol. Són, a més, condicions bàsiques per tenir cura d’un mateix.

D’altra banda, és cert que estem davant d’uns infants que, sovint, poden manifestar símptomes de malaltia ja que s’estan començant a immunitzar. Per això, en aquestes ocasions, cal respectar les indicacions dels metges, administrar les dosis de medicació indicades o quedar-se a casa el temps necessari (se segueixen les indicacions de la Guia d’Actuacions del Personal, del Ministeri de Salut, Benestar i Treball). D’aquesta manera, entre tots evitem els possibles contagis i garantim un ambient saludable dins de l’Escola Bressol.

L’ALIMENTACIÓ

Viure el fet de menjar com un plaer. Això és el que ens proposem per tal que els nens visquin aquest moment d’una manera positiva. Cal una complicitat important entre l’Escola Bressol i la llar familiar. Oferim una alimentació variada i equilibrada, adequada a cada moment evolutiu del nen i intentem fomentar uns bons hàbits a l’hora dels àpats (menús revisats per Nutricionista i Dietista).

També en aquestes edats poden aparèixer en alguns infants factors que impliquin una alimentació molt específica (al·lèrgies o intoleràncies a certs aliments), i des de l’Escola Bressol els oferim l’atenció adequada per tal que puguin viure el fet de menjar com un moment de normalitat i respecte vers la seva persona.

L’AUTONOMIA PERSONAL

En aquestes primeres edats de la vida, hem d’anar ajudant els nostres fills i alumnes en el camí cap a l’autonomia, és a dir, cap a la capacitat d’anar fent les coses per un mateix.

És cert que, per a un infant petit, el procés de treure o posar-se la roba és difícil. Aprofitar les seves ganes de fer i d’aprendre, però, és una bona manera de començar. És important que, com adults, els fem, en aquest sentit, les coses una mica més fàcils. Com? Fent que la roba per anar a l’escola sigui còmoda i fàcil de posar. D’aquesta manera, es veuran capaços d’anar fent petits avenços en aquesta direcció... per exemple, a l’hora de treure els bolquers, d’aprendre a anar al lavabo,  treure les sabates o de posar-se i treure's l’abric.

LES JOGUINES I MATERIALS DE RECICLATGE

Les joguines i els materials de reciclatge són una gran eina pedagògica i el cert és que, tant a l’Escola Bressol com a casa, ajuden els nens a aprendre conceptes, objectius: els colors, el so i el silenci, el moviment, la textura...

A la classe, a més, aprenen a recollir-les i, alhora, a classificar-les; són una eina important de relació ja que poden servir d’interlocutores entre nens i adults i els ajuden a aprendre a compartir amb els altres. La joguina que un nen porta de casa pot donar-li seguretat i ajudar-lo en aquest nou repte d’adaptar-se a l’entorn escolar. Alhora, aprèn a desprendre-se’n perquè a l’Escola Bressol ja en tenim, de joguines. També aprèn a respectar i a tenir cura dels objectes per tal de valorar-los i conservar-los.

En definitiva, les joguines els aporten aquella dosi d’aprenentatge emocional tan important per anar creixent i madurant.

Comparteix

Conforme amb:
HTML 5 | CSS 3.0 | W3C WAI-AA

Projecte desenvolupat per SEMIC
Comú d'Encamp | Principat d'Andorra
Plaça dels Arinsols, 1
AD200 Encamp (Principat d'Andorra)
Tel. +376 873 200